Szeretettel köszöntelek a Irodalom Rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csabai Andy
Irodalom Rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Irodalom Rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csabai Andy
Irodalom Rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Irodalom Rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csabai Andy
Irodalom Rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Irodalom Rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csabai Andy
Irodalom Rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Minden mûvészi alkotást, tehát az íróit is, megszámlálhatatlanul sok szemontból itélhetjük meg. A szempont szó szerinti értelmében azt a pontot jelenti, ahol mi magunk, a mûalkotás szemlélõi állunk. Mindenki a maga tudása, érzelmei, sokszor elfogultságai alapján itélkezik. Egyik ember közelebb tud kerülni a mûalkotáshoz, a másik hidegen, távolról szemléli. Kétségtelenül hatással vannak itéletünkre az iskolában tanult szabályok is, s a mûvésznek sokat kell erejébõl arra fordítania, hogy az ilyenfajta elfogultságot legyõzze bennünk.
Nem mindenki tud olvasni, aki az ábéabot megtanulta. Sõt az sem tud olvasni, aki a középiskolában szorgalmasan megtanulta a stilus kellékeit, a mûfajok elméletét és az irodalomtörténetet.
Ellenben vannak akik nem tanulták meg a kellékeket, az elméletet, a történetet, és tudnak olvasni.
Az író mûve még nem készült el, azzal, hogy megírták és kinyomtatták. A Raffaelo-kép sötét szobában, vagy a IX szimfónia kottája olyan házban, ahol senki sem ért a muzsikához, vagy a ház leánya kuplékat dönget a zongorán: halott kincs.
|
|
Az idegen nyelv szókincs, nyelvtana megtanulható, de az amit nyelvi fantáziának nevezünk, tehát a kifejezés képszerûsége, vagy plaszticitása, mélyre nyúló gyökerekkel kapaszkodik az anyanyelvbe. Bármily eredeti képet alkot is a költõ, ez igazán képpé csak a vele egy nyelvet beszélõk lelkében válik.
Az iró, a költõ képzeletének nem egyetlen, sõt talán nem is legfontosabb munkája, hogy helyzeteket, történeteket talál ki, környezeteket vagy tájakat elevenit meg
A zene alapvetõ rokonsága a költészettel az, hogy érzelmet, hangulatot fejez ki. Érzelmi és hangulati eleme van az epikának és a drámának is, ez magyarázza kapcsolatukat a zenével.. A kifejezés formáját tekintve a kétfajta mûvészetnek egyetlen közös tulajdonsága a ritmus. Döntõ külömbség köztük, hogy a zene kifejezõ eszköze a puszta hang, a költészeté a nyelv, a szó. Ez annyit jelent, hogy a költészet az érzelmet, a hangulatot is csak az értelem segítségével tudja kifejezni.
17 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 0 hozzászólás
Az esszé külömbözik a tudományos értekezéstõl, ámbár természetesen az sem lehet meg bizonyos irodalmi tulajdonságok nélkül: annak is van szerkezete, ahhoz is kell stilusbeli készség, irni tudás, sõt a képzeletnek egy igen értékes fajtája is.. Ilyen képzelet nélkül a tudomány nem haladhatna. A tudományos értekezés szakembereknek szól, akiknek magát a tárgyat megmagyarázni nem szükséges, még kevésbé ügy elõadni, hogy érdeklõdésük feltámadjon iránta. A tudományos értekezés célja az, hogy valami uj eredményt az érdeklõdõ tudósokkal közöljön, vagy hogy egy tudományág ujabb haladását összefoglalóan ismertesse.
17 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 0 hozzászólás
Az irodalom jövõjét illetõ aggodalom nem egészen mai keletû. Az irodalmi mûveltséget a még gyerekcipõben járó rádió, és a gomba módra szaporodó filmszinházak kezdték veszélyeztetni. A veszély nemcsak abból állt, hogy ezek a technikai eszközök sokat elvesznek az olvasásra szánt idõbõl, hanem fõként abban, hogy túlságosan megkönnyítik az ugynevezett mûveltség megszerzését., ezzel felületessé teszik azt, ami elmélyült komoly munkával kellene megszerrezni.
17 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 0 hozzászólás
A dráma szigorúan megszabott keretben, a szereplõ személyek párbeszédeinek formájában szemben álló erõk összeütközését tárja a nézõk összegyûlt tömege elé. Cselekvést ábrázoló mûvészi játék, amely a valóság illúzióját kelti, de egyben jelképesen az egész világra nyújt kilátást.
A keret idõbeli és térbeli. 2-3 óra alatt játszódik le.A térbeli keretet a mai szinpad fizikailag is érezteti a szinpad keretével, a zárt díszlettel, a nézõteret a szinpadtól elválasztó függönnyel.
17 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 0 hozzászólás
A novella az események világos, rövid exponálásával, gyors és lüktetõ menetével hasonlít a drámához, vagy a balladához. A magyar novella olyan, mintha asztal fölötti anekdotázásból fejlõdött volna ki. Ez nem akadálya, hogy tárgya és elõadása tragikus legyen.
A rövidebb lélegzetû prózai epikának a novella mellett egymástól kisebb, nagyobb eltérést mutató fajtája alakult ki az irodalomtörténet folyamán.
Helyzet, vagy jellemkép az életkép.
Az ujságtárca valóságos spanyolcsizmába szorította a novellairókat szûkre szabott terjedelmével.
A regény hosszabb terjedelmû elbeszélés, amely külsõ, vagy belsõ történések elõadása útján ad képet a világról,emberrõl és társadalomról. Egyre nagyobb szerepet játszik a szerzõ mesealkotó kombináló fantáziája: fontosabbá válik a szerzõ egyénisége, mondanivalójának eredetisége. Kívülrõl nézi az embert és a világot.
Két nagy típust külömböztetünk meg, aszerint, hogy a külsejét vagy a belsejét ábrázolja-e a világnak.
A kalandregény tisztán eseményeket ábrázol, mint az epika s az események külsõ kereteit irja le.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu